fredag den 16. november 2007

Talmagi

Det kan navnlig i disse dage være på sin plads at minde sig selv og andre om, at andre tal end 90 kan have interesse. Den 13 november (!) var jeg på besøg på Glostrup Bibliotek, hvor webstatistik (og her især Google Analytics) var til debat. Diskussionen drejede sig (ikke overraskende måske) om tal - kan vi nu også stole på dem?
I virkeligheden handlede det naturligvis om brugerene af vores hjemmeside. Hvem er de, hvor kommer de fra, hvor går de hen og så selvfølgelig det store spørgsmål: hvordan får vi dem til at blive bare et par klik længere end det tager at checke lånerstatussen?
Vi fandt måske ikke det endelige svar i tirsdags, men vi var ihvertfald allesammen besjælet af det samme ønske om at holde lidt længere på vores kære kunder!

2 kommentarer:

Kimoverup sagde ...

Svaret er: De skal ikke blot være kunder, men medejere.

Bogboksen og børneanmeldelser er ganske glimrende eksempler på at inddrage brugerne.
Et forslag som relaterer sig til et netop afløbent arrangement på TKB kunne være: ...når nu man afholder RapBattle, hvor er så den efterfølgende "levende" dokumentation? Det kunne eksempeltvis være at opfordre publikum til at lave små film/lydklip af showet og maile dem til web-redaktionen! Og link til en åben blok om projektet/aftenen/oplevelsen o.s.v. Så kunne TKBs hjemmeside blive et dynamisk felt hvor den yngre brugergruppe virkelig kunne sige "respekt" til bibliotekets sans for at være oppe på beatet og fremem i skoene!
Ja, jeg snakker bare...

Carsten Bo Vilhelmsen sagde ...

Behøver jeg at skrive at jeg er enig. Mødet i tirsdags cirkulerede netop om behovet for eller snarere nødvendigheden af "brugerinddragelse", hvis "vores bibliotek" (for at citere et igangværende projekt) netop skal blive vores bibliotek